zaterdag 2 januari 2010

Elektrisch opladen gaat te traag…

Een nog niet besproken nadeel van de elektrische voertuigen is het traag opladen. Toch zijn ook hier al verschillende oplossingen in de maak, dewelke op hun beurt voor- en nadelen bevatten.

De laadstroom van elektrische voertuigen komt bovenop het reeds aanwezig huiselijke verbruik. Als er niet veel marge is, dan is er slechts een lage oplaadstroom beschikbaar en kan het opladen erg lang duren. M.a.w. de connectie met het elektriciteitsnet wordt een energetische flessenhals en legt dus een beperking op het snel herladen van deze voertuigen.

De snelheid waarmee herladen kan worden is significant trager dan het tanken van een vloeibare brandstof: die is equivalent met een energiestroom van om en bij de 5MW, dus meer dan 200 maal krachtiger.

Het opladen van de elektrische voertuigen kan via een normaal stopcontact maar is erg traag. Indien men snel wil laden dient men te beschikken over een snellaadinstallatie. Een nadeel aan deze snellaadinstallatie zijn de extra aanpassingen die men thuis moet voorzien. Een normale zekering van 16 ampère voldoet hier niet meer. Bovendien levert snelladen een grote piek in het verbruik op et elektriciteitsnet op. Indien men op grote schaal op eenzelfde tijdstip (bv. ochtend) zal snelladen komen we wederom bij de problemen die kunnen ontstaan bij het distributienet. Snelladen heeft als extra nadeel dat er zich grote laadverliezen voordoen, o.a. door warmteverliezen in de accu’s.

Een andere manier om terug snel te beschikken over voldoende energie om verder te rijden zijn verwisselbare batterijpakketten. Deze kunnen bij een laadstation (zoals we nu een tankstation hebben) gewisseld worden. In dergelijke laadstations kan men dan deze batterijen langzaam laten opladen. We verwijzen hiervoor weer naar de onderneming Better Place die deze strategie wenst toe te passen.

Bron: ESAT KU Leuven
http://www.esat.kuleuven.be/electa/publications/fulltexts/pub_1672.pdf

Bron: Seminarie rond elektrische en hybride voertuigen
VUB: 30 oktober 2009

http://www/energik.be/activiteiten/documenten/act48_doc7.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten