zaterdag 2 januari 2010

Slimme elektriciteitsnetten: de sleutel tot het opladen van elektrische auto’s.

Dat de elektrisch aangedreven voertuigen een grote impact zullen hebben op het elektriciteitsnet werd reeds besproken. Dit kunnen we beschouwen als een beperkende factor, maar anderzijds kan men dit als een opportuniteit beschouwen. Indien men de netgekoppelde voertuigen (die zelf een energiedrager zijn) voorziet van de nodige actieve sturingen dan kunnen deze voertuigen een nuttige rol spelen in het uitbaten van het elektriciteitsnet.

Een oplossing voor de problemen omtrent de gevolgen en gevaren van elektrische voertuigen op het distributienet ligt waarschijnlijk in het voertuig te beschouwen als een “Distributed Energy Rescource (DER) ”. Zulke DER-eenheden zijn gedistribueerde generatoren (bv. Fotovoltaïsche systemen, windturbines, warmte-krachtkoppelingen, brandstofcellen), lokale energie-opslag (in bv. Batterijen, supercondensatoren, vliegwielen) of stuurbare elektrische belastingen, als een implementatie van demand-side-management technologie. Elektrische voertuigen hebben de eigenschappen van alle drie deze types, waardoor dit een waardevolle “verspreide energiebron” zou kunnen worden.

Bron: ESAT KU Leuven
http://www.esat.kuleuven.be/electa/publications/fulltexts/pub_1672.pdf

http://www.kviv.be/ingenieursprijzen/Laureatenartikels2010/23%20Slimme%20elektriciteitsnetten%20de%20sleutel%20tot%20het%20opladen%20van%20elektrische%20auto's.pdf

Momenteel doet men veel onderzoek naar mogelijke concepten om de elektrische voertuigen in te schakelen als een mobiele generator. Een voorbeeld van een “coördinatiemechanisme” met veel potentieel noemt men “vehicle to grid” (V2G). Indien een bidirectioneel laadcircuit aanwezig is, en het lokale distributienet (en de beheerder ervan) dit toelaat, dan kan het elektrische voertuig elektriciteit leveren.

Slimme elektriciteitsnetten of Smart Grids bieden hier niet alleen een oplossing, maar bieden ook de mogelijkheid om de batterij van elektrische auto’s in te schakelen als opslag voor groene stroom.

Voor de Plug-in hybride voertuigen bestaan al dergelijke systemen die dit mogelijk maken. Onderstaand voorbeeld toont het vehicle to grid systeem van Ford. Een dergelijk systeem kan ook geïmplementeerd worden in een puur elektrisch voertuig. Dit toont aan dat ook de autobouwers een integrale aanpak proberen te hanteren. Men staat niet enkel meer stil bij de technologische ontwikkeling van de wagen zelf, maar ook bij de omgeving waarin de wagen moet presteren. Interdisciplinair onderzoek is wat dat betreft ‘the key to succes’.


Bron: Ford V2G systeem
http://www.automobilesreview.com/auto-news/ford-vehicle-to-grid-communication-system/17218/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten